onsdag 17 september 2008

4 dagar kvar

jag trivs mycket bättre i Gävle nu än vad jag gjorde i början av sommaren
fast hemlängtan till familj och vänner knackar på dörren ibland
Jag har och tacka framför allt Sarah
en ny funnen vän som jag från första intrycket tyckte verkade vara en himla go och härligt tjej, vilket stämde alldeles utmärkt!

Jag har också att tacka all trevlig och duktig personal på mitt nya träningsställe.
Anna som hade cyklingpass ikväll, jag får sådan energi och det är tack vare dig!
Svetten rann och jag befann mig i järvsö ikväll och cyklade bland bergen.
Du är grym och jag ser fram emot att dricka te med dig i höstkylan!

jag trivs att bo i en stad igen.
när jag cyklade hem ikväll
lampor lyser upp staden
det är liv och rörelse
men självklart trivs jag på landet
bland kor och ängar
det är stillsamt

men jag trivs väldigt bra här och nu!

bild från i somras, vid Gavleån





Avslutar med cyklingens 10 budord!

1.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT BLI GLADARE
Ingen kan ta miste på barnets glädje över de första tramptagen utan stöd. Den glädjen håller i sig hela livet. Cykeln är på många sätt det perfekta transportmedlet, men det är framför allt kul att cykla. Cykling befrämjar livsglädje. Det är kul att cykla.

2.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT MÅ BÄTTRE
Att börja cykla är en snabb genväg till ökad hälsa och välbefinnande. Första dagarna känns det kanske trögt, men efter bara någon vecka har uppförsbackarna krympt och pulsen gått ned. Regelbunden cykling är en investering i hela din hälsa. Att dagligen cykla till och från jobbet innebär rejält minskad risk att råka ut för hjärt- och kärlsjukdomar.

3.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT KÄNNA DIG FRIARE
Cykeln gör dig fri. Det är en härlig känsla att rulla förbi stillastående bilköer. Med cykel kan du också stanna och prata med folk utan besvär, posta ett kuvert eller kika i ett skyltfönster. Du använder din egen energi för att ta dig fram precis i den hastighet du själv vill.

4.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT SPARA PENGAR
Cykeln är en rullande sparbössa. Den som har ett antal kilometer till jobbet och väljer cykel istället för bil kan på kort tid spara mycket pengar. För varje mil du cyklar istället för att köra bil rasslar det ner flera tiokronor i bössan. Parkeringsböter kan du också glömma. Tänk hellre på semesterresan du trampar ihop.

5.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT HÅLLA DIG I FORM
Den som cyklar utomhus behöver inte cykla inomhus. Regelbunden cykling gör annan träning i det närmaste överflödig. 30-60 minuters cykling varje dag är ett effektivt sätt att bränna fett. Restiden blir motionstid om du tar cykeln till jobbet. Inte minst är cykling ett effektivt sätt att hålla vikten.

6.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT FÅ TID ÖVER TILL ANNAT
Cykelbanan är en gräddfil. Att ta cykeln genom staden under rusningstrafik går ofta snabbare än personbil eller kollektivtrafik. Med cykel tar du dig smidigt förbi alla köer och kan enkelt välja alternativa vägar. Och därmed få mer tid över till att leva.

7.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT GE MILJÖN EN CHANS
Den ökade biltrafiken är en starkt bidragande orsak till miljöförstöring och global växthuseffekt. Inte minst de korta bilresorna. När bilmotorn är kall under de första kilometrarna avger bilen nästan dubbelt så höga utsläpp av koldioxid och andra skadliga ämnen som när motorn är varm. Om fler valde att cykla oftare till vardags skulle vi få en bättre miljö i våra städer.

8.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT UPPLEVA MERA
Från cykeln upplever du årstider som skiftar. Du ser hus rivas och byggas, och åkrar skifta färg efter säsongen. Du ser saker som bilisterna går miste om. Du njuter av dofter, färger, ljud och tystnad. Alla sinnen främjas av cykling.

9.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT DET ÄR COOLT
Den som cyklar säger indirekt till sin omgivning; jag mår bra, jag bryr mig om miljön och mig själv. Och framför allt, oavsett om du väljer den framåtlutade racerstilen eller bakåtlutade glidarstilen, ser det alltid väldigt coolt ut att cykla.

10.
DU SKA CYKLA MER FÖR ATT INSPIRERA ANDRA
Som cyklist är du ambassadör för ett friskare, smartare och mer miljövänligt Sverige. En växande folkrörelse kan inte ignoreras av politiker och beslutsfattare, och i takt med att fler hoppar upp på sadeln kommer vi cyklister att kunna ställa större krav på säkerhet, framkomlighet och förvaring. Då blir det ännu lättare att vara cyklist i Sverige.



over and out!

3 kommentarer:

  1. Underbart att du trivs här i Gävle. Kan vara låte svårt att ta sig in men när man väl är inne går det inte att ta sig ut *skratt*. Ty
    cker det är toppen att Gävle "fått" dig *ler*. Kanske ses vi innan men gör vi det inte så önskar jag dig ett STOOOOORT lycka till inför helgen. Kommer gå toppen!
    Kram Maria L

    SvaraRadera
  2. KÄRLEK!!

    du är en fantastisk människa och en bra ny vän..

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag måste säja att jag är grymt imponerad av din sida. Cykling är verkligen det bästa som finns, jag håller med dig! Det kommer att gå kanon ska du se. Jag ska cykla 12 mil i morgon och jag hoppas att det blir ett härligt flow från start till mål. Vädret ser ju hyfsat ut så det bör finnas goda möjligheter till trevlig cykelåkning.

    Ha det gött!!! och lycka till i morgon!

    SvaraRadera