söndag 26 maj 2013

Kladdkaka á la paleo


Jag var i kladdkakehimlen igår. Så ljuvligt god. Hittade inspirationen hos Kitty 

Redo att gräddas i ugnen



Godaste kladdkakan jag ätit!



Här är receptet: 

2 stora ägg
2 dl mandelmjöl
1 dl riven kokos
5 msk rostad kakao eller mer om du kör raw
1 tsk bakpulver ekologiskt
1 tsk äkta vaniljpulver
En nypa havssalt
7 stora kletiga dadlar
 0.75 dl lönnsirap eller kokospalm nektar ( jag tog agave sirap )
0.5 dl kallpressad kokosolja

Sätt ugnen på 175 grader
Blanda mandelmjöl, salt,  kakao, bakpulver och vaniljpulver i en skål
Mixa dadlar och kokos till en jämn massa i en matberedare
Häv i kakaoblandningen och kör på svag hastighet
Knäck i äggen och kör igen
Smält kokosoljan i ett vattenbad och häll ner medan matberedaren går på låg fart
Om man inte har någon matberedare så går det att göra detta för hand, det gjorde jag! :)

Smörj en rostfri springform med kokosolja och pudra över mandelmjöl så kladdkakan inte fastnar
Häll i smeten och grädda i ugnen ca 10 min - inte mer! Ibland tar det bara 8 min så kolla ofta...
Den ska vara riktigt kletig när du tar ut den, bara som en hinna över kakan, för den kommer stelna när den svalnat.

Ställ in hela formen i kylen minst 1 timma, sedan tar du försiktigt loss kanten. Peta med en kniv runt kladdkakan först så går det bättre


 Idag smakar den nästan ännu bättre! Mums! 


 

9 kommentarer:

  1. Verkar supergott. Måste provas :) Tack!

    SvaraRadera
  2. Åh, visst är den helt ljuvlig!

    Vi gjorde dubbel sats igår och den ska mumsas på här hemma ikväll också! =) Tycker den är godare än vanlig.. =)

    Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Åh ja den är helt underbar!
    Jag toppade min med hemgjort hasselnötssmör och serverade med vaniljkesella, hallon och kanelrostade solroskärnor.
    Heaven!

    SvaraRadera
  4. Åh, MÅSTE testa och denna gången ska jag testa med dadlar trots att jag inte äter de :) kram ifrån Anna overenskommelsen.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Mums, så gott det låter, den måste testas.

    SvaraRadera
  6. Åhh visst är den god!! Dessutom kan man ju äta den med gott samvete . ;)

    SvaraRadera
  7. Ojdå, måste nog baka lite nu.....

    SvaraRadera
  8. mmm kokos och choklad låter som en riktigt bra kombo :)

    SvaraRadera
  9. Åh perfekt för mig som inte äter gluten eller laktos. Tack för tipset :)

    SvaraRadera