söndag 4 januari 2015

SWIM-BIKE-RUN TRÄNING


Senaste dagarna har bestått i mycket bra och rolig träning.

TORSDAG CYKEL

Jag har avverkat ett pass hemma på trainern.

Uppvärmning 10 min 
8 x 4 min power-intervall, styrkeintervaller 
2 mil rullvila mellan
10 min nedvarv

Tryckte på mycket motstånd och trampade på med min styrka i benen. Tufft pass som jag hoppas kommer ge mig starkare cykelben till sommaren. 




FREDAG SPINN OCH SIM 

Min fredag började med spinning och fullsatt spinningsal. Deltagarna var laddade och körde på tufft. 11 intervaller som blev kortare och kortare ju längre inpå passet som vi kom, bra mentalt, och en liten backe hann vi köra igenom innan det var dags för stretch och avslut. Tufft pass för flåset, högt tempo och utmanande intervaller.

Fredagskvällen bjöds det på simpass i Borås Arena. Jag simmade i min egna bubbla och körde teknik och varvade med dolme och paddlar.


LÖRDAG SIM OCH LÖP

Lördagen började tidigt med hopp i bassängen strax efter klockan 8 på morgonen. Passet vi körde var tufft pass med intervaller. Armarna skrek av mjölksyra de sista 50 m intervallerna. Galet! Men detta är bra för mig, utmana och simma tuffare pass. Jag vill bli snabbare simmare till sommaren :)



Senare på eftermiddagen efter lite vila så var det dags att hoppa i löpskorna och ta vägen mot Pickesjön i Borås. Jag börjar att gilla Borås mer och mer, det finns fina smultronställen. Finns många bra leder, stigar, grus, asfalt, trixig terräng, mycket variation det gillar jag.

Löpningen kändes bra i benen, fokuserar och övar på min teknik. En väldigt vacker tur runt Pickesjön och det slutade med 16 km fin löpning.






SÖNDAG LÖP OCH SIM 

Vaknade upp och såg att himlen var blå. Solen började att gå upp och redan då började jag att längta efter löpturen. Äntligen en tur i solsken! Idag for vi mot ett annat område och utforskade Kransmossen här i Borås. Där fanns olika turer den längsta var 1 mil. 

Milspåret blev taget och det var en vacker blandad tur. Terräng med stigar, knixiga områden, asfalt, grus, grön härlig skog, jag andades in frisk luft. Solen strålade in mellan träden. Fantastiskt så vackert det är. Jag blir glad av och springa i terräng. Avslappnande med skogens läten, tiden går fort då du hela tiden måste hålla fokus vart du sätter fötterna, det blir aldrig tråkigt något händer hela tiden. 

Jag har gått och blivit frälst, Trailrunning I love you! En tuff tur med några riktigt rejäla backar, vi förlängde turen och knåpade ihop 15 km trail. Känns toppen att få träna i sådana här områden. Bra för löparbenen! 





Ikväll var det dags för simning igen och det så kallade bandpasset som Teamet i Borås kallar det. Jag har aldrig simmat med band runt benen innan så en helt ny upplevelse för mig. En upplevelse av att knappt komma framåt, benen sänkte sig mot botten, armarna fick slita som tusan. Tur att jag hade Sophie vid min sida, grymt bra kört!! Bra att sporra och peppa varandra!

Det tuffa passet såg ut såhär: 

200 m insim
6x50 med band runt fötterna 
3x100 frisim med bara paddlar
300 armsim med paddlar dolme
4x50 med band runt fötterna 
2x100 frisim med bara paddlar
250 armsim paddlar dolme
4x50 med band runt fötterna 
2x100 frisim bara paddlar 
200 armsim paddlar dolme
4x50 med band runt fötterna 
2x100 frisim bara paddlar 
200 armsim paddlar dolme
2x50 med band runt fötterna 
100 frisim bara paddlar
100 frisim paddlar dolme

avsim


Nu tänker jag ta kväll men imorgon hoppar jag i bassängen igen! :) 

4 kommentarer:

  1. Vilken träning, grym. Du kommer ju att bli hur bra som helst i vattnet.
    Kul.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken helg! Det bästa av allt :)

    SvaraRadera
  3. Vilka pass du fått till Lina. Jag har börjat simma igen efter allt uppehåll jag haft, har saknat det. Dock har jag tappat mkt, men det är bara på det igen :D
    Kramar ifrån mig <3

    SvaraRadera
  4. vad roligt att du gillar trailrunning så! minns i somras när de bytte ut simningen i Vansbro mot terränglöpning, hade det varit NÚ hade du nog inte blivit störd av det det minsta! jag älskar också att ge mig ut i skogen och springa... särskilt i Kinnvallsjösätra! och värst vad du åker till Borås hela tiden! kram! ;)

    SvaraRadera