onsdag 22 augusti 2012

IRONMAN KALMAR 2012 RACE-RAPPORT DEL 3


T2: Växlingen mellan cykel och löpning tog 4 min 20 sek, förra årets byte tog 4 min och 9 sek. Alltså lite snabbare förra året, fast då var det inte det här nya grejen med påsarna. 

Löpningen 4,2 mil

När man kommer ut på löpningen får man inte tänka att det är ett maraton man ska springa utan dela gärna upp loppet i olika etapper.

Löpbanan bestod av tre varv, varav 15 km, 15 km och 12 km sista varvet. 

 Förra året sprang jag löpningen på 4h och 5 min, vilket jag kände mig mer än nöjd med.

Detta år hade jag inte något särskilt mål med löpningen eftersom jag inte har kunnat löpträna precis som jag kanske velat. Jag var lite orolig hur vaden skulle reagera så jag hade inte några större förhoppningar om en bättre tid. Men jag drömde om en löptid på runt 4 h. 

VARV 1. 15 km 

När jag satte på mig löpskorna och sprang iväg var det pigga ben.
Adrenalinet pumpade i hela kroppen
Jag flög fram, kanske alldeles för snabbt men det struntade jag i just då
Det var så himla härligt, nu var det bara jag, ingen cykel som kunde haverera utan bara jag och min kropp

Såhär glad vad jag under första varvet

foto: robert pettersson

Det stod folk längs med banan och min fina hejarklack var fortfarande vid banan och jag gav dem alla en high five när jag sprang förbi och sa att jag älskade dom

Depåerna kom ganska så tätt och det var skönt 
jag gick igenom varje depå och tog en mugg vatten en mugg avslagen cola
sen tog jag även ett par chips för att behålla saltnivån i skick och en och en annan saltgurka slank ner också
magen kändes jättebra och samarbetade med mig 

 Det går knappt beskriva trycket som var ut med banan
jag fick massvis med energi av alla hejar-ropen 
det gör så otroligt mycket att någon säger ens namn, säger att löpsteget ser lätt ut och att man ser stark ut
det ger en extra push och höjer självförtroendet  

15 km gick väldigt fint och jag hade otroligt kul längs med banan
när man kom in i stadskärnan var det folk precis överallt och det var mäktigt att springa fram
jag skrattade och njöt av att befinna mig där, jag log mig igenom hela staden 
hejade glatt på alla som ropade på mig


De första 15 km hade jag ett bra tempo som låg mellan 4:47 och 4:51
Lätta och pigga ben

När man hade passerat ett varv fick man ett grönt band runt armen
när jag sprang ut på mitt andra varv mötte jag triathleter som hade på sig sitt andra band och jag imponerades över hur snabba de var, de var alltså snart i mål, men jag hade en bit kvar.

När jag hade sprungit 2 mil blev benen helt plötsligt segare och det började värka lite lätt 
Jag kunde inte hålla samma tempo som tidigare utan det sjönk nu 
Men jag höll mig springandes och kämpade 

17 km till 29 km hade jag ett tempo mellan 5:10 och 5:53
det gick segare nu 
men jag njöt av banan

vi sprang längs med vattnet, vid Kalmar slott, i stadskärnan ( som var det bästa ) 



När jag passerade mitt andra varv fick jag ett fint rosa band att ha runt armen vilket betydde att jag bara hade 12 km kvar. KÄMPA nu LINA. Jag bet ihop och visualiserade mig målgången som var så nära nu.

precis fått mitt fina rosa band :) 



Jag delade upp sista biten 
stannar även nu vid varje depå och fyller på med salta chips och cola
Det blir min morot
När jag kommer till en depå får jag gå några steg fylla på med energi sen vidare springandes till nästa depå och gå några steg och så vidare

Bara att man vet att man har så liten bit kvar ger mycket energi
folket runtomkring ser också att jag inte har långt kvar när de ser att jag har två band runt armen och ropar att nu är målgången nära
du ser fortfarande stark ut 

Jag håller mig springandes trots väldigt trötta ben

jag tittar på min klocka och efter mycket räkningar, flera gånger om, (huvudet är inte helt med på banan efter en hel dag in action ) ser att jag kan komma in under 4 h. 

under 4 timmar tänker jag, hur är det möjligt? Löpningen kändes tyngre än förra året, men jag kan ändå komma in på en bättre tid? 

Det gav mig en rejäl kick. 
Nu var målet att hinna i mål på en löptid under 4 h


Ruset går genom kroppen. Nu är det vilja! Nu är det kämparglädje. Nu ska de allra sista krafterna ut! 





























Sista milen blev den långsammaste
här blev det ett tempo från 5:24 till 07:17 

Här kommer jag springandes sista biten in mot målgång och jag är trött men otroligt lycklig!!



När jag kommer in på målgången, ser målet och hör mitt namn sägas av speakern 

Lina, you are now an Ironman 
 
Det gör att jag bubblar av lycka och sträcker armarna högt upp mot himlen och bara njuter mig över mållinjen.

 
Jag ser att klockan stannar på 11 h och 34 min ( förra årets tid 12h och 11 min är slagen )

Löptiden förbättras även den, jag sprang in på 3h och 55 min och slog förra årets tid som var 4h och 5 min. 

Vilken UNDERBAR DAG!!!!



Kan knappt tro att det är sant! En sådan förbättring hade jag bara kunnat drömma om.

 Jag möts upp av finaste Johanna som kramar om mig och jag är helt tagen av ögonblicket.
 Det är en sådan fantastisk känsla, att efter 11,5 h komma i mål. 
Känslorna är enorma.
Man är så glad och stolt. 

Finaste medaljen !!! 



Jag är fortfarande kvar i Ironman bubblan. 
Så det lär komma en del inlägg som fortsätter handla om min dag! :) 


Lycklig som tusan!!!

26 kommentarer:

  1. Kan bara säga det igen, mycket imponerande!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig racereport! Och vilken kämpe du är! Jag vet inte vad jag ska säga mer än att du är makalös:)

    SvaraRadera
  3. Härligt att du delar med dig av din dag så här! Så himla imponerande! Kan du inte fortsätta, en del fyra om hur det kändes efteråt? Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer en del hur det kändes efter målgång också :) Kram!!

      Radera
  4. Så härligt att läsa och vilken mara tid, sånt som andra drömmer om gör du efter 18mil cykel. Coolt!

    SvaraRadera
  5. Fantastiska Lina!! Jag tycker att du är helt grym! Du inspirerar mig massor, och jag är så glad att jag hade dig med mig i starten i lördags. Och så glad att din vad höll och att du fick ett fint lopp! Grattis igen till en superbra tid! Vi hörs snart, KRAM!!

    SvaraRadera
  6. Vilka tider och med tanke på att du kämpade med vaden under året så var det riktigt bra att förbättra löptiden också.

    Jag undrade just över banden, nu vet jag:)

    Det har varit riktigt rolig läsning, alla tre delarna. Du är grym, men det har jag nog skrivit några gånger nu;)

    SvaraRadera
  7. Grymt jobbat! Man kommer in i Ironmankänslan av att läsa om dina upplevelser.

    SvaraRadera
  8. Du ser ju så sjukt pigg och fräsch ut! Så jäkla grym är du! Gåshud!

    SvaraRadera
  9. Åh Lina så underbart! Och vilken glädje du utstrålar på alla bilder o på filmen!

    SvaraRadera
  10. Härligt Lina!! Det känns som att man får vara i den här bubblan ett tag och njuta :)

    SvaraRadera
  11. Du är bara så himla grym så det finns inte ord! Att förbättra dig på allt, och framförallt löpningen som du inte kunnat träna som du vill, är verkligen helt fantastiskt gjort!

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt!!!! Vilken dag och vilken story!!!

    SvaraRadera
  13. Stort tack för tre fantastiska små berättelser och en makalös prestation! Jag kommer förmodligen aldrig blir en ironwoman, kanske inte ens genomföra ett triathlon, men när man läser din positiva berättelse blir jag nästan sugen :) stort stort grattis ön en gång!

    SvaraRadera
  14. Jag bara ryser när jag läser dina tävlingsupplevelser! Önskar jag blir lika grym sig dig en dag!
    (Men inser att jag nog inte har tiden att träna tre grenar, med tre små barn). ;-)

    SvaraRadera
  15. Jag satt och följde dina löptider, tryckte på "uppdatera"-knappen stup-i-ett och meddelade mina nära hur det gick för dig! Efter dina långdragna vadproblem, att förbättra marathontiden med 20 minuter, det finns fasen inte ord för det! Att springa ett marathon under 4 h är ju en dröm för många, UTAN att ha gjort sim och cykel före... så alla jämförelser faller ju platt. Hjälte!!!

    SvaraRadera
  16. Grymt! och fin tid, jag blir avundsjuk! /c-m.

    SvaraRadera
  17. Så underbart, jag lever mig verkligen in i din berättelse. Stort grattis ännu en gång, sååå beundransvärt! Kramar

    SvaraRadera
  18. Alltså att komma i mål och få höra det där .."you are now an Ironman" .. shit, det är nästan så jag får rysningar då jag sitter å läser det! :) Måste vara en grym känsla! Och att springa sådär bra efter att både ha simmat och cyklat.. du är bäst!! Grattis igen en gång!

    SvaraRadera
  19. Jag blir alldels tårögd av lycka när jag läser din berättelse, så bra jobbat!!!
    mycket imponerande

    SvaraRadera
  20. Åh hjälp, jag börjar stan gråta nu när jag äntligen får läsa sista delen. Vilken prestation! Vilket jobb du lagt ner, jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dig. Jag är djuuuupt imponerad och du är verkligen en förebild att se upp till! Riktigt riktigt bra jobbat!!!! Stor kram från Sara

    SvaraRadera
  21. STORT TACK ALLIHOPA för era kommentarer! Jag blir alldeles tårögd så fina ni är! TACK för allt stöd jag har fått via bloggen. Era kommentarer är guld värda och har hjälp mig på vägen! Kärlek till er!!!

    SvaraRadera
  22. Gratulerar Lina. Visst var det ett grymt bra event? Vilken underbart bra tid du hade, själv gick jag i mål på 14:07:41 vilket jag är nöjd med eftersom det var första gången jag gjorde en Ironman och mitt livs andra triatlon - har bara kört en mini innan detta :)

    Hälsningar

    Thomas

    iron.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  23. Du är verkligen helt otrolig!!

    SvaraRadera
  24. Verkar trevligt det där med triathlon, man kanske måste prova :-)

    SvaraRadera
  25. Aaah! Jag har inte besökt din blogg på några dagar nu men drabbades av en enorm träningslust! Stack ut och sprang precis. Skithärligt! :)

    Grattis igen Lina till en superprestation!

    Och tack för kommentaren på min fotoblogg <3

    SvaraRadera