fredag 31 juli 2015

Kylig fredags-Sim och Cykel-intervall


Sophie hämtar upp mig strax efter klockan 7. Vi bilar ner mot Pickesjön som ligger här i Borås. Småhuttrar lite, det är inte varmt ute, termometern visar dryga 11 grader. Vi möter upp Elin och vi byter om till våra våtdräkter och gör oss redo för det svarta vattnet.

Känner oss lite tokiga och galna men nu är det dags att hoppa i det kyliga vattnet för det är inte många grader och luftens temperatur gör det inte lättare.




Okey säger vi, väl i vattnet måste vi bara börja simma så vi inte stannar upp och fryser ihjäl. Jag går på stenarna och sedan tar mod och hoppar i. Vattnet börjar att sippra in i våtdräkten och det är kallt. Jag börjar att hyperventilera och tänker att det här kommer aldrig gå, jag måste vända om.

Försöker att andas ta fina armtag och lugna ner mig och på något sätt lyckas jag. Det börjar att kännas mer behagligt, absolut inte varmt men helt OK ändå. Ner till andra sidan av sjön tänker jag simma och det är 1 km dit, det klarar jag. Andas fokusera tänk på något varmt. 

Det känns som att jag aldrig kommer dit. Jag tittar upp, simmar på, tittar upp, simmar på men det känns väldigt långt. Fötterna har domnat bort och jag funderar om jag ska vända, men jag är envis, fortsätter. 

När jag ser på min klocka att den visar 1 km så vänder jag och det är efter 17 min simning. Armarna börjar att domna bort och jag blir lite rädd här, måste få upp värmen, vevar på sparkar med benen. Börjar tänka på vad som finns på bottnen där nere, tänk om det kommer något och drar ner mig i sjön, vad finns där egentligen i det mörka? Sådana tankar man absolut inte får tänka där och då.
Bort bort bort med de tankarna.

jag börjar att närma mig land på andra sidan. några simtag till sen är jag uppe. Känner inte att jag fryser något nämnvärt just då jag är nog chockad däremot är fötterna isbitar så de känns som stora klumpar när jag går och de tinade inte upp fören några timmar efter


MEN vilken start och vilka brudar. Härligt att sammanstråla och simma tillsammans och lyxa till det med en frukost efteråt! LYX en fredag! 







jag fortsatte sedan min träningsdag och körde nästan 5 mil på min finaste pärla. 

Styrkeintervaller under 75 min aktiv tid 
5 min på tyngsta växlarna jag har sen växla ner och köra vanligt i 5 min så höll jag på
Tror att detta kan utveckla mig och göra mig till en starkare cyklist! :) 


En väldigt bra och härlig fredag i min nya hemstad Borås! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar