tisdag 8 november 2011

Resultat Konditionstest på Cykel

Idag var det dags att göra konditionstest på cykel.

Detta test skulle mäta den maximala syreupptagningsförmågan.



Till vårt förfogande hade vi dessa motionscyklar.


Det vi utgick ifrån var motståndet på cykeln - antal watt, borgskalan, vikt och puls.

Testet pågår i minst 6 min. Då ska man under varje minut kolla pulsen och hur det känns på borgskalan

Borgskalan ser ut såhär:

6.
7. mycket, mycket lätt
8.
9. mycket lätt
10.
11. ganska lätt
12.
13. något ansträngande
14.
15. ansträngande
16.
17. mycket ansträngande
18.
19. mycket, mycket ansträngande
20.

Det vi ville uppnå var arbetspulsen, alltså skulle vi ligga någonstans mellan 12-13 på borgskalan.

Mitt test blev såhär:

Jag fick börja på 75 watt i motstånd

1 min. 105 i puls. 9 på borgskalan

2min. 106  i puls. 10 på borgskalan

3 min. 108 i puls. 10 på borgskalan

eftersom jag inte hade kommit upp i 12-13 på borgskalan här så valde mina testledare att öka upp motståndet till 125 watt. Och varje gång man ökar motståndet måste man förlänga tiden något.

4 min. 119 i puls. 12 på borgskalan

5 min. 112 i puls. 13 på borgskalan

6 min. 117 i puls. 13 på borgskalan

7 min. 122 i puls. 12 på borgskalan

8 min. 116 i puls 12 på borgskalan

9 min. 119 i puls. 13 på borgskalan

Testet avslutades! Här blev min arbetspuls 118 slag/minut

Och efter alla beräkningar man ska göra så slutar mitt testvärde på 62 ml/kg vilket betyder att jag har en syreupptagningsförmåga som är mycket hög/elit tränad! :)


Det kändes riktigt skoj att se detta resultat!! :)
Nöjd med dagen!! 


ikväll väntar mera cykel. 75 min i cykelbubblan!

15 kommentarer:

  1. Skönt att få "skriftlig kvitto" på att du är i sådan bra form som allt annat tyder på! :) Bra jobbat!

    Kul med simningen, det är en peppande härlig känsla att känna att man utvecklas i något hela tiden! Övning ger färdighet!

    SvaraRadera
  2. Alltid skönt att få svar på att träningen ger resultat. Bra jobbat.

    SvaraRadera
  3. Häftigt! :) Det skulle vara jättekul att göra ett sådant test i vår sen! Min sambo var på Wandus Idrott & Hälsa för några månader sedan och gjorde maxpulstest och V02max-test på löpband. Han gör på cykel också tror jag :) Sen kan man få ett träningsschema skräddarsytt efter sin förmåga.

    SvaraRadera
  4. Haha, roligt! :) Men fattas bara annat att du inte skulle vara "mycket vältränad" :)

    SvaraRadera
  5. Vad Härligt! Så klart du är elit! Vem trodde något annat :-)

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt! Sådant test skulle jag också vilja göra...:) Grymt bra resultat!

    SvaraRadera
  7. Skoj med tester. Och grattis till ett kanonresultat!

    Sedan undrar man ju när Monarkcyklarna från 1800-talet ska ersättas av lite nyare testredskap. Men inte än, tydligen hihi.

    SvaraRadera
  8. Fint kvitto på timmarna du plöjer ned vare vecka. Njut av peppen!

    SvaraRadera
  9. Men grattis!!! Underbart!
    Hårt slit lönar sig, du ska se att du kommer slå din tid i Kalmar en hel massa! :)

    SvaraRadera
  10. ojojoj, inte dåligt!!

    SvaraRadera
  11. Det är riktigt kul att göra ett sånt test. Jag gjorde det rätt nyligen och kommer att kolla av statusen igen till våren.

    SvaraRadera
  12. Vad kul och vilket kanonresultat du fick!

    SvaraRadera
  13. Härligt! Måste peppa ännu mer med så fina resultat! :)

    SvaraRadera
  14. Kul! Men varför började testledaren med 75 watt bara? Hur kom ni fram till de?

    SvaraRadera