onsdag 28 augusti 2013

Styrketräning - stark - uthållig


TACK för allt pepp och fina ord på inlägget om Borås 6 timmars. Vilken härlig boost! 

Som jag skrev tidigare i veckan så kommer jag försöka hålla styrketräningen mer vid liv i höst/vinter. Det känns kul att vara tillbaka i gymmet och jag önskade att jag hade varit mer flitig innan Ironman. Jag behöver den för att bli starkare och hålla mig skadefri. En stark kropp klarar distansträningen mycket bättre.  Tänker mig en höst där jag jobbar mig starkare och uthålligare.

Det jag bland annat kommer att fokusera på är mycket baksida. 

Baksida lår 
Rumpa 
Vader 
Korsrygg
Triceps 
Baksida axlar 
Mycket core med hjälp av pilatesboll 



Imorgon väntas ett mycket spännande möte. Jag ska nämligen coacha en kund som har Ironman Kalmar 2014 som mål. Det ska bli fantastiskt roligt och följa vägen och tänk att jag ska få guida!  :)



 

28 kommentarer:

  1. Coolt med Ultra maraton!! Det fixar du galant. Bra tips med styrketräningen! Ska försöka köra mer styrka jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli väldigt spännande med ultran! tack för support! :) styrketräningen är bra för kroppen! :)

      Radera
  2. Exakt lika för mig. Jag har också tänkt att jag måste fokusera mera på "baksidan" av mig, framförallt ryggen och axlarna. Känner att jag är betydligt starkare framtill. Och det är inte bra att ha så stor obalans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra och hitta en balans, lätt att man glömmer bort och träna baksidan! Mot en starkare och balanserad kropp i höst! :)

      Radera
  3. Låter som du och jag behöver träna på lite samma saker. Synd att jag är så dålig på gymbiten just nu bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja oss nu i höst! Fokus styrke! :)

      Radera
  4. det låter som en bra plan! baksidan glömmer man liksom ofta bort litegrann... försöker tänka på det nu när jag tränar för att orka ha en bra hållning - bära upp magen - orka bära bäbis sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, bra och stärka upp baksidan för dig nu! Nu är det inte så långt kvar! Spännande! :)

      Radera
  5. Ha ha. Lustigt! Satt själv igår och planerade för träningsupplägg och tävlingar för kommande säsong. Jag hade då också med mer fokus på styrkan. Mer coreträning, mage-rygg. Armar-axlar, pilatesboll, gummiband, mycket plankor. Baksida lår. Blir bra det här! Mot ett starkare 2014! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg! Ja, mot ett starkare 2014! :)

      Radera
  6. Satan vad imponerad jag blir - Ultraschmultran Lina liksom - som jag har väntat! ;-) Även om rövstyrkan är viktig i ultra så glöm inte bort raka och sneda situps! Och du - VÄLKOMMEN in i ULTRAVÄRLDEN (en gång ultra alltid ultra..)!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha har du väntat på det? :) Du har sprungit några ultalopp, har du några bra tips till mig som nybörjare? :) Ska inte glömma bort och träna magen! Tack för varmt välkomnande, det ska bli spännande och se vad ultra världen erbjuder! :)

      Radera
  7. Låter lite som mina "akilles-hälar"...! Som du säger; man borde verkligen köra mer styrka än man gör.

    PS. Vad gäller Borås 6-timmars. Känner (eller ja, inte känner, men VET) fler som ska vara med. Om det inte är snöstorm kanske jag kommer ner till borås och hejar. Inte så långt från mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt om du kommer och tittar! :) Det ska bli otroligt spännande! Förstår knappt att jag har anmält mig! ;) Galet!

      I höst får vi öva upp våra Akilles hälar! :)

      Radera
  8. Låter bra med styrketräning! Liknande upplägg jag kör, baksidan behöver stärkas! Jag ska också komma igång nu med styrketräningen, blev ett litet uppehåll över sommaren. Men nu, tillbaka in i gymmet. Kul med 6H loppet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med fokus baksida!:) Känns riktigt kul att vara tillbaka i gymmet efter uppehållet som det även blev för mig i sommar! Det ska bli otroligt spännande med 6h loppet, har aldrig gjort något liknande innan, kul och prova något nytt! :)

      Radera
  9. Härligt! I höst blir vi starka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajemen i höst blir vi starkare! :)

      Radera
  10. Härligt lina! Jag satsar med på att gymma lite mer i år för att bli en bättre löpare och cyklist! Känns kul!!
    Du kommer nog vara den bästa guide man kan få om man satsar på Ironman! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, starkare kropp bättre löpare och cyklist! :) Åh tack snälla för fina ord, jag hoppas min kund kommer bli nöjd! :)

      Radera
  11. Låter som en bra plan. Och vilken häftig resa du ska få vara med på, kommer säkert bli lika mycket inspiration för dig själv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis, det kommer bli en häftig resa och följa någon från start till mål!:)

      Radera
  12. Hur har du tänkt lägga upp träningen i höst? Funktionell styrka, få repetitioner och tungt eller fler repetitioner och lite lättare vikt? Tänker du varva detta med löp, sim o cykel? Hade varit kul o få veta hur du planerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte lagt upp någon riktig plan ännu men det kommer, måste sätta mig ner och kolla lite på den biten snart! :) Kommer fortsätta köra triathlon upplägg, varva sim, cykel och löp med styrketräning! :)

      Radera
  13. Kul att få coacha någon som ska göra det du brinner för.

    SvaraRadera
  14. Intressant, jag har också tänkt samma tanke med styrkan inför hösten/vintern. I vanliga fall brukar det bli FÖR MYCKET fokus på skidåkandet och styrkan får lida lite, men i år ska jag go for it i gymmet också. Och mycket benträning ska det bli och även fokus baksida!:) Berätta mer om upplägget! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra go for styrketräning, den hjälper dig att bli starkare skidåkare!:) Här kommer det också bli mycket fokus på ben! Härligt! Jag har inte gjort något närmare upplägg ännu, ska spåna lite! :)

      Radera