tisdag 19 november 2013

Tankar kring pulsen

Jösses vilken träningsvärk jag vaknade upp med i morse och det har bara blivit värre under dagen. Cirkelpasset igår chockade kroppen. Dessa enbensövningar gör susen!

Ikväll var det skönt att spinna ut benen. Första passet ett 45 min pass med blandad kompott intervall och backe. Jag körde med pulsklocka, vilket jag inte brukar göra utan brukar mest köra på känsla men idag var jag sugen på att prova.

Spinning activio...

Lät datorn räkna ut min maxpuls eftersom jag inte gjort något maxpulstest så vet jag inte exakt vad jag har för maxpuls. Datorn räknade ut 198. Men detta stämde inte alls på mig när jag cyklade. Jag tog i som tusan men var fortfarande kvar i uppvärmningszonen.

Inför nästa pass 70 min spinning sänkte jag maxpulsen rejält till 180. Men märkte tidigt att detta stämde inte heller om jag jämförde med ansträngningen och vilken zon jag var i. Frustrerande när jag sitter och känner en ansträngande känsla och jag fortfarande är kvar i uppvärmningszon.

Jag sänkte maxpulsen till 170 och då stämde det lite bättre med zonerna och ansträngningsgraden. Verkar ha en låg maxpuls. När jag körde på 85% av max hade jag en puls på 140. Vet att då jag gjort submaximalt maxtest på cykel så har jag väldigt svårt att komma upp i puls trots att jag cyklar på högsta växeln och får resultat elittränad.

Tror att jag är en lågpulsare. Min vilopuls ligger runt 38-39. Intressant det här med puls

hur har ni det, svårare att få upp pulsen vid cykling?

1. Ja det är riktigt svårt med Max puls och cykling. Gissar att jag under vissa intervaller är nära, mensen är svår att bibehålla.

2. Jag har svårare att få upp pulsen vid cykling än vid löpning/skidåkning men kommer fortfarande upp över 180 på cykeln och på löpning/skidåkning tar jag mig en bra bit över 190. Inte heller gjort ett riktigt maxpulstest men gissar att min maxpuls ligger på drygt 200.

3. Ja mycket svårare att få upp maxpuls vid cykling än löpning. Jag testade ut ungefär min maxpuls genom att springa allt vad jag kunde upp för en backe flera gånger!

4. Vi har samma system hos oss och jag gillar det. Det är toppen för mig som är "nyspinnare" att kunna se var & när man kan/vågar maxa och även se var man ska stanna vid återhämtningen. Men maxpulsen där kan variera lite från dag till dag har jag märkt. Har inte hittat riktigt den "rätta" än men runt 187-190 brukar det vara.

5. Det är samma som hos mig. Jag har trott att jag gjort fel tidigare, men har in sett att det inte alls är fallet. Har lättare att få upp pulsen vid löpning.
    Idag är det jag som tar på mig pulsbandet :D
    Min vilopuls ligger på runt 50 senast jag kollade. Jag håller med dig, det här med puls är väldigt intressant. Ha en fin dag! kram kram

6. Sedan jag råkade ut för överträning förra hösten/vintern med höjd vilopuls och med konstant hjärtklappning, så använder jag numera inte pulsband alls. Det stressar mig bara. Jag lyssnar helt enkelt bara på kroppen, och för mig känns det bra i nuläget. :) Jag är väldigt uppmärksam på om hjärtat börjar "fladdra" igen...

7. Jag har gjort en maxpulstest på cykel och ligger mycket lägre i puls än när jag springer eller cyklar ute. På testet fick jag sitta ned hela tiden vilket gjorde att pulsen inte gick upp lika högt som den brukar göra när jag är ute i skogen och kör, då MTB. På landsvägscyklen stämmer min uppmätta puls och känslnan i kroppen bättre. Där står jag ju inte heller lika mycket. När jag kör mina instruktörspass går jag högt upp i puls nästan jämt, stor skillnad mot för när jag är med som deltagare. Kanske gör att hojtande, skrikande och peppande att pulsen sticker.
    När jag åker skidor eller springer har jag en högre puls och svårt att ligga lågt. Det är oliak som sagt och pulsen kan ju variera beronde på hur sliten man är, infekttion i kroppen etc.

Gör ett maxtest någon gång Lina, gör då ett för din löpning och din cykling, det är värt all smärta som man lider sig igenom.

8. Det är helt normalt med lägre puls på cykling jämfört med t ex löpning där du använder hela kroppen. Jag är också en lågpulsare både när det gäller Max och vilopuls. Kommer lite högre på spinning jämför med cykel där jag väldigt sällan passerar 140.

9. det hör väl till att pulsen är lägre när man cyklar. testa med löpning i stället, tror det ger mer sanningsenligt resultat.

10. Brukar inte heller spinna så ofta med pulsband, men ibland är det kul att leka med pulsen under spinningen!

11. Kommer faktiskt betydligt högre i puls på spinning (cykling ute vet jag inte). Jämfört med löpning.

12. Har en uppmätt maxpuls på 210 (hjärtat ville hoppa upp genom halsen och ut ur kroppen), men cykling har jag nog inte maxat så högt än, men en snittpuls på 161 på vätternrundan senast och brukar nog ligga runt där nånting

13. Har själv också jättesvårt att komma upp i puls vid spinning, cykling. När jag låter datorn räkna ut maxpulsen till mig hamnar den på 190+. Men precis som du säger så när jag är på max så ligger jag fortfarande kvar i uppvärmning eller i början på nästa fält. Ska gå på spinning activio idag och får då prova att sänka maxpulsen... Vill ju att det ska stämma :)