fredag 26 september 2014

Spinningupplägg intervaller


Idag blev det en spinningdag! Körde morgon, lunch och eftermiddagspasset! Morgonens klass var nästintill full och det var bra med ös. Järngänget vet va de vill ha = Utmaning! Jag guidar och utmanar och det är underbart och se när de hakar på och spinnar som bara den!

Idag körde jag massvis med intervaller på mina pass. Jag älskar intervallpass, att det händer något hela tiden, fokus några minuter och köra på tufft för att sedan få andas ut och trampa ut benen och börja ladda inför nästa parti.

Mitt första pass såg ut såhär idag: 55 min inklusive nedvarv och stretch!

- Uppvärmning cirka 8 min
- 4 x 4 min intervaller med 1 mil återhämtning mellan,varvar mellan sittande och stående, ökar motståndet varje minut och gör det jobbigare. Utmanar i den gula zonen alltså ansträngande känsla till mycket ansträngande känsla på slutet.
- Efter intervallerna bryter jag av med ett backparti på cirka 11 min. 3 låtar varav i två av dem några tempoökningar på cirka 30 sek.
- Finalen blir intervaller. 4 x 70 sek med cirka 20-30 sek återhämtning mellan. tufft avslut, där deltagarna kan trycka ut det allra allra sista. Och här exploderar de som aldrig förr!

Inga negativa tankar får existera utan bara positiva, jag kan, jag vill, jag ska, utmana! :)


Spinningbubblan är en härlig fredagsbubbla! :) Nu ska jag försöka göra ett nytt pass under helgen så det blir något nytt och utmanade i Oktober.


Vad har ni för favorit-intervaller när det gäller spinning? :)


2 kommentarer:

  1. I löpning är långa intervaller värst (tycker jag).
    Men märkligt nog tycker jag långa intervaler 4-5 minuters i spinnning är mycket trevligare! Fast jobbigt såklart. Kan inte riktigt förklara skillnaden... :-D

    Och backintervaller! Älskar känslan av starka, starka ben! :-)
    Kram M

    SvaraRadera
  2. Det är lite olika faktiskt. Har kört mycket korta och har nu snöat in mig på låååånga. Men 70/20 är ju en klassiker som alltid håller :)

    SvaraRadera