torsdag 23 januari 2014

Mellanmjölkslöpning och X-fit premiär


Isande vindar längs havet så att tårarna rann längs med kinderna på mig men så fantastiskt vackert. Nästan bara vägar att springa på så underlaget var helt okey. Jag njuter när jag springer MEN det som jag har fastnat i just nu är mellanmjölkslöpning, har svårt för att lämna bekvämlighetszonen. Vet inte  varför, är bara inte sugen på snabba tuffa intervaller, men det kanske kommer...

Jag springer för att jag tycker det är så himla härligt och just nu så blir det lite vad jag känner för. Men snart måste jag trycka på igen och våga utmana. En liten längtan till intervaller känner jag.. får se när jag tar steget och kliver ut bekvämdojjerna! Det blev i alla fall 16,5 härliga bekväma kilometrar. :)

Idag gjorde jag X-fit premiär. Var lite nervös inför passet, fjärilar i magen. Vad skulle de tycka om mitt upplägg, skulle det fungera och vara jobbigt?

Jag satsade på ett enkelt upplägg, lätta men jobbiga övningar. Man ska inte behöva tänka så mycket utan bara göra.

4 min intervaller. Delade upp salen i 4 hörn. Två övningar i varje hörn en lite mera styrka och en kondition, 30 sek på varje övning sen bytte man övning och gick sedan runt alla fyra hörnen, vilket blev 4 min. Efter 2 varv bytte jag ut några övningar så det blev lite nytt.

Jag provtestade passet innan och jösses så jobbigt det var, men KUL!

Det blev bland annat :

Burpees
Utfallshopp
Utfallssteg med vikt ovanför huvudet
Axellyft åt sidan och rakt fram med gummiband (jobbiga som tusan )
Upphopp på vår scen
Armhävningar
Sprintern
Dips
Upphopp på bräda
Step up på bräda + axelpress
Ryggresningar med en vandrande viktplatta
Fällkniven

och några andra övningar!

När vi var klara med 4 varv hade vi 2 min tillgodo innan passet skulle vara slut.

Då kom jag på en slutfinal : 2 min varav 30 sek höga knän, 30 sek burpees, 30 sek höga knän 30 sek burpees.

Det var så himla kul och se hur alla kämpade i salen. Det var verkligen järnvilja, rynkan mellan ögonbrynen fanns där. Vilket gäng! Grymt skoj! Fick många fina ord efteråt! :)

Effektiva 30 min. Nästa vecka blir det ett annat upplägg.
Funderar redan nu vad jag ska utmana med... :) 
 



8 kommentarer:

  1. Låter kanonkul! Och jobbigt. Nästan sugen att ta mig till Varberg och va med ;-) hehe

    SvaraRadera
  2. Du kommer igen, med kvalitetspassen det är jag övertygad om!
    Jag är inne i en "tvärtom-fas" just nu. Köra gärna kort och intensivt, för jag tycker det är tråkigt med långpass (särskilt på vardagarna när det är mörkt). :-)

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Låter som ett riktigt grymt pass. Härligt med löpningen också. Här är det 20 minusgrader idag så jag höll mig inne..:)

    SvaraRadera
  4. Det kommer spring i skorna snart ska du se. Du kanske behöver löpa lite på band så att du kan justera farten lite mer?

    SvaraRadera
  5. Det kommer, jag är mer inne i intervallerträsket nu och vill ta mig till lite längre pass. Kan vi inte ge varandra lite, så blir de ju bra =)
    Passet liknar tabata lite tycker jag. Grym träning, älskar't! Ditt pass ser grym ut tycker jag =)
    Angående pizzan så är det ingen botten ;) men jag ska lägga ut ett recept som jag verkligen älskar. Tror du skulle gilla de väldigt mycket =)
    Trevlig helg! kramar

    SvaraRadera
  6. Det kommer och du kommer säkerligen vara toksugen på att utmana dig.
    Vilket bra upplägg, älskar finalen!

    SvaraRadera
  7. Låter som en riktigt härligt pass du körde med dom! Kom hit och kör med oss Lina!

    Tror du snart är i gång med intervallerna. Kanske behöver huvudet lite mellanmjölk just nu? ;-)

    SvaraRadera
  8. Nu ligger receptet på bloggen =)
    Önskar dig en fin lördag! kramar

    SvaraRadera