lördag 14 juni 2014

Isande hav och sega löparben


Inte som vi tänkte oss men det blev bra ändå! :) 

PLAN 1.

Varje lördag klockan 08.30 är det träning i öppet vatten. Grymt bra initiativ där fokus kommer att ligga på tävlingsförberedande övningar så man med gott självförtroende kan ta sig igenom simdelen på sommaren tävlingar. Jag har missat de två första gångerna men idag kunde jag vara med.

En fin vacker morgon men jag är nervös för kylan. Men med en klarblå himmel och behaglig temperatur i luften kändes det som perfekta förhållandena tills vi fick veta att det bara var 9 grader i vattnet. 

NIO grader, det är ju skit kallt tänkte jag och började huttra. Har aldrig simmat i sådant kallt vatten, visste inte alls hur det skulle kännas eller om det ens skulle fungera?

Vi som var där traskade ner till vattnet. Mina fötter nådde vattnet och stelnade till och började göra ont. Hjärtat snurrade till och gjorde några dubbelslag. Jag förstod där och då att jag inte skulle kunna simma i detta vatten. De andra traskade vidare och tog några simtag men de kom snabbt upp igen och sa att det är fasen inte hälsosamt och simma idag. NÄE fy fasen så kallt. Mina fötter stack fortfarande.


PLAN 2. 

Vi drog istället till utomhusbadet och körde bra simövningar. I en bana låg vi fyra/två i bredd och gjorde massa bra övningar. Det kändes som att jag hade en flock simmare omkring mig, precis samma känsla som på tävlingarna. BRA pass idag. Mycket bra förberedande övningar inför tävlingssäsongen i OW.

Ikväll blev det en löptur enligt schemat 16 km. Inte den bästa känslan idag, lite sega ben men hoppas de är återhämtade tills imorgon då blir det långcykel! :)



1 kommentar:

  1. Nio grader ska väl vara möjligt med våtdräkt. Jag har i alla fall simtränat i tolvgradigt vatten i Ekoln, dvs. Mälarens nordligaste fjärd. Det var helt ok, men visst, händer och fötter blev kanske lite kalla.

    SvaraRadera