måndag 30 juni 2014

Race-Rapport Vansbro Triathlon del 1


Här kommer min berättelse om det kyliga äventyret i Vansbro! 

Strax efter klockan 13 i fredags rullade bilen iväg. Jag och Ruben hade en lång resa framför oss. I bilen låg vår tripackning som blev lite annorlunda emot vad den brukar innehålla.

Mössa, vantar, underställ, skoöverdrag, många extra strumpor, tjock jacka = laddat för ett vinterrace!




Vi hann precis i tid för att hämta ut nummerlapparna, skönt att göra det kvällen innan och det bjöds också på pre-race möte där den stora frågan var om vi skulle få simma eller inte. Regnet öste ner utanför och det var kyligt. Satt och småhuttrade lite och kände mig inte så sugen på att hoppa i det knappa 14 gradiga vattnet.

De var ändå hoppfulla om simningen, det pratades om en förskjuten start för och vänta in varmare grader i luften. Tävlingsledningen ville göra att för att vi skulle få simma, kanske inte hela sträckan men eventuellt köra en kortare simning.

Efter mötet åkte vi till Leksand som låg cirka 45 min från Vansbro. Vi skulle under helgen få låna bästa fina Jonnas lägenhet.Vi somnade som stockar i våra sängar, helt utslagna efter resan.




Klockan 06.40 ringde klockan på lördags morgonen. När vi satt och åt frukost tittade vi ut genom fönstret och såg regnet falla ner och graderna var inte mer än 7. Där och då tänkte vi : "Inget regn eller busväder ska få stoppa oss idag" Vi kände positiv energi och var laddade att köra. Detta skulle bli en utmaning utöver det vanliga och det taggade faktiskt mig lite extra och skönt att ha Ruben med som kände likadant.

Denna låda var min räddare. Förvarade mina saker så de inte blev blöta i växlingsområdet! 
Tack Ruben för att du fixade denna i fredags åt mig! Guld värt! 




När vi kom fram till Vansbro fick vi höra att simningen var inställd och blev istället ersatt med 5-6 km löpning. Då fick man ställa om i huvudet det man hade tänkt att man skulle göra vid bytena. Nu skulle vi stället för och simma först springa en tur innan vi satte oss på sadeln. Det blev lite snurrigt i huvudet. Men bestämde mig för att springa i de kläder som jag sedan tänkte ha på cykeln.  

Vi checkade in cyklarna och regnet bara öste ner. Fort skyndade vi oss till värmetältet där vi satte oss och bytte om till kläderna vi skulle springa i. Värmde oss vid fläktarna. Fantiserade om sol och värme men det var bara och dra på sig alla kläder jag hade med mig. 

Först tridräkten sen på med underställströja, vindjack, 2XU byxor, mössa, vantar, tjocka strumpor.. Det började pirra lite i magen. Men det kändes som att vi skulle ut på ett kraftprov där ute i regnet. Det kändes verkligen inte som ett triathlonlopp och det var det ju egentligen inte, det blev ju duathlon tillslut.





Klockan började närma sig 12 och vi började att gå mot växlingsområdet. Strax utanför där skulle starten gå. Träffade fina Helena och peppade igång just innan start. Funderade på hur jag skulle lägga upp löpningen. Mitt första duathlon race. De visste inte exakt hur lång banan var men runt 5-6 km sa de. 


PANG så går skottet och jag är i främre ledet. En del spurtar sig framåt i en väldig fart. Jag blir tagen av stunden och hakar på. Där och då tänkte jag : "Idag är dagen då jag ska utmana mig själv, våga pressa och gå ut ur min bekvämlighetszon för och se vad jag kan åstadkomma". Springer på!!! 


Löpning det är ju det jag gillar mest just nu så det var härligt att springa iväg tills jag inser att det är en TERRÄNGBANA vi ska springa. Det var tufft underlag, nästan lite myrkänsla, här kommer jag vricka mina fötter tänkte jag. Sprang på och var väldigt fokuserad på min väg framåt. Asfaltsnötare som jag är så var detta väldigt ovant för mig. Kände mig ändå stark i min löpning. Upp för backar, och hopp över stora vattenpölar som låg längs med banan, det var trixigt och ibland trångt. Sprang om en del och kände att drivet fanns där i benen.

När jag ser att vi börjar närma oss växlingsområdet känns det härligt att få hoppa i cykelskorna och på med skoöverdragen, det tog lite tid, jag var extra noga med att inte glömma något. Jag är varm i kroppen trots regnet. 

Första löpsträckan alltså runt 6 km på 28 min. 04:41 i snitt. 
T1 = 3 min 11 sek 


Sen bar det iväg på min cervélo!! Hur cyklingen kändes återkommer jag med.... :) 




fullt påpälsad :) 

7 kommentarer:

  1. Härlig kvällsläsning och ännu roligare nu när jag var med och liksom verkligen vet hur grått o regnigt i kallt det var! Som sagt sjukt impad av att ni vände vädret till ngt nästan positivt en extra utmaning!

    SvaraRadera
  2. Tjohoo! Bra sprunget där i det mjuka underlaget. Det överraskade lite. Måste vara en härlig känsla att ligga så där i täten ... jag var ju lite mer i myllret där bak om man säger så ... 32 min blev min tid.

    SvaraRadera
  3. Älskar att du är så taggad trots förutsättningar med kyla och regn.
    Alltid lika kul att läsa om dina tävlingar.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Grymt jobbat och bra inställning där. Rena rama Narviksvädret... Avis på dig som fick träffa Helena när hon körde sin 70.3 debut och avis på Helena som fick hälsa på grymma Fina Lina.

    SvaraRadera
  5. Så kul att läsa om ditt lopp, vill läsa mer :D
    Var det inte svårt att cykla när det var så blött och regnigt?
    Hur mår du nu?<3 kramar

    SvaraRadera
  6. Vart är baddräkten köpt? Vill ha! :)

    SvaraRadera
  7. Den svart/rosa, det är min tridräkt :) köpte den på wiggle! Sailfish är märket. :)

    SvaraRadera