onsdag 4 december 2013

Bättre starkare cyklist


Det är ett pussel. Tre grenar jag vill få med i en vecka och jag vill så mycket. Det är en utmaning att få till men med planering och mycket vilja så går det. Jag tycker ju triathlon är så himla kul och jag älskar det! Just variationen är det bästa!

Ett mål jag har med 2014 är att bli en bättre och starkare cyklist då jag känner att detta är min svaghet. Jag efterlyste på facebook och instagram tips på hur man blir en bättre cyklist.



Jag är så tacksam för alla tips! Här nedan följer en del:

Långa intervaller ex: 

3 x 20 min på tröskeln
4x15 min på respektive 90,95,100,105% tröskeleffekt. 5 min vila mellan.
Coltings styrkeintervaller. 6-5-4-3-2-1- min med 90 sek vila mellan på galet tungt motstånd och kadens 40-45.
''lagom'' långa intervaller är bäst om du vill bli snabbare. Typ 5-8 minuter i maxfart, och gärna i grupp då. Lagtempo är grejen om du vill bli snabb!  
Cykla med bättre cyklister och tvinga upp tempot för att sedan hålla samma tempo under ensamturerna

Måste försöka övervinna min rädsla att cykla i grupp. Var med om en cykelkrasch på Mallorca för några år sedan och det håller fortfarande i sig i mig. Men ska försöka våga mig på ett pass i sommar med Varbergs cyklister! 

Har ni några tips på vägen? :)
 
 Let´s cycle high, high and higher! :)

16 kommentarer:

  1. Jösses jag förtår att det måste vara svårt, jag tycker det är svårt att träna inför ländskidor, löpning coh cykling men jag ska ju inte ens köra det samtidigt. Men det är ju kul med variationen!!

    SvaraRadera
  2. I grunden är det väl många cykelkilometrar per vecka och långa långpass som gäller. Själv har jag kört en hel del cykling hela året. De sista tre månaderna tresiffrigt per vecka och även ett par långa långrundor. Detta har förbättrat min vikt, utvecklat uthålligheten och lagt en bra grund för den fortsatta träningen.

    SvaraRadera
  3. Cykelkrasch för några år sedan... förstår att det skrämmer dig. men det dödade inte, så kanske härdar det ;) lite skämtsagt, men du förstår vad jag menar. Du får träna på att ligga längst fram mycket, du är det mindre risk för fall ;)

    SvaraRadera
  4. Börja cykla i "grupp"med bara två eller tre andra så känns det bättre när de blir 10 o sen 20...

    SvaraRadera
  5. Tror också att du kan vinna på att börja med att cykla i en liten grupp. Jag skulle nog inte ha vågat cykla någon tävling om jag inte först hade övat på att cykla med min man och ligga tätt bakom för att inte vara så rädd för att vara nära.

    SvaraRadera
  6. Under hösten cyklade jag i snitt 12-14 mil/vecka, endast transport. För mig var det en bra grund inför vintern och jag känner att det långvariga "varje-dag-nötandet" gav mig mer än att köra några spinningpass. Det tränar också oliak slags terräng och situationer, uppsikt, halka, mm mm, allt bidrar till att jag blir en bättre cyklist. För mig är den grunden viktigare än exakta interavaller, men det beror väl på vilken nivå man utgår ifrån. Tycker jag får mycekt hård fys via löpningen ändå och att det är lite off-season så att jag inte bombar på med massa tunga cykelopass (i a f inte prioriterat).
    Ha det bra, snyggo-cykel du har!

    SvaraRadera
  7. Wattmätare. Det bästa tipset.

    SvaraRadera
  8. Har tyvärr inga bra tips, men förstår att du tycker variationen är härlig.
    Det behövs varition, även om man inte är en triathlet. :-)

    Kram M

    SvaraRadera
  9. Nu har ju inte jag ironmanerfarenhet men någon väldigt nära mig ;-) pendelcyklade 5 mil om dagen ganska så mycket hela våren och det blev ett ordentligt lyft. Björn Andersson var väldigt tydlig med korta och hårda pass är bäst för att bli bra, när han gav sina tips. En timme med intervaller.

    SvaraRadera
  10. Inga tips men +1 på att det är ett pussel, och lägg sen till längdskidor till pusslet för att det är en helt fantastisk upplevelse att köra Vasaloppet så blir det ju inte lättare direkt...

    SvaraRadera
  11. Jag har inga som helst tips att komma med, men det där är en så härlig bild. För det första så är det sommar, :) och så ser du så grymt stark ut och din cykel är så häftig!

    SvaraRadera
  12. Suger åt mej alla bra tips du får här! :)

    SvaraRadera
  13. Har kört Kalmar cykling på 5h några gånger utan att ha någon dyr hoj, en aluminiumram för några tusen samt några enkla aerohjul. Tränar inte så mkt jämfört med andra men när jag väl tränar är det fokus från första meter till sista metern på position, träffen i pedalen dvs rundtramp. Det som gjort att jag ökat farten utan att träna ihjäl mig är några 140km pass i tävlingspuls samt favoritpasset 6 x 10km stenhårt!! (föreslår 4-5km) som jag kör ca 3ggr några veckor innan tävling (toppning). Styrka för att orka hög fart går att göra i backar med väldigt tung växel. Det sista och ultimata passet som jag själv ska köra för att bli ännu bättre är 4 x 4min max! med 3min vila vilket är det erkänt superpass för alla på högsta nivån. Utrustningsmässigt skulle jag även prova på lite mer raka pinnar för att skapa utrymme för att frigöra axlar o armar.

    SvaraRadera
  14. Om man vill få upp farten tycker jag att pace är en bra träningsform. Alltså att ligga bakom en bil/moped eller annat i det sug som bildas bakom. Det krävs dock lite skills från den som kör och att man vågar ligga tätt bakom.

    Jag skulle annars föreslå längre intervaller med kortare vila så att du höjer syratröskeln typ 3st 8"x2" eller liknande. Kortare intervaller typ 4st 4"x4" höjer din Vo2Max. I slutändan tror jag att all intervallträning ökar din kapacitet vad du än väljer att träna.

    Lågkadensintervaller verkar vara populärt hos triathleter men inte så mycket hos cyklister.

    Nu har jag endast fått träning inom cykel och inte tränat någon så mina råd är endast vad jag tror. Vill du ha hjälp skulle jag vända mig till någon som tränar dig. Du får ut så mycket mer än att irra runt och lyssna på sådana som jag och träningskompisar och så vidare som tror att dom kan något om träning men egentligen bara ger råd om vad som funkar för dem. Jag skulle rekommendera Isak Strömberg eller Fredrik Ericsson, finns säkert fler men, dessa vet jag är seriösa och utbildade. Finns väldigt många som ger träningshjälp och liknande men som egentligen bara har tränat och tävlat på elitnivå.

    Frågan är blir du bättre om du köper dig onödig utrustning för 10-15000:- eller om du skaffar en professionell tränare för dom pengarna?

    SvaraRadera
  15. Fabian har helt rätt, alla tips (som jag själv skrev ovan) är personliga och kanske en gång omarbetade tips från andra. Skulle nog också kolla med några duktiga tränare/cyklister av kalibern Isak och Fredrik för då kanske, förutom träningstips, även en screening av din tempo position kan göras.

    SvaraRadera