söndag 1 mars 2015

Tufft BENPASS



Ikväll blev det ett benpass inspirerat från Lofsan 
Benen bara skakar efter varje maskin och det känns verkligen som ett riktigt mördarpass.

Idag körde jag benpress, benspark och lårcurl i maskin eftersom det är lättare att fort skifta vikterna när man ska köra drop-set.

Börjar med minutset:

Kör på en vikt som du kan köra 10 repetitioner, kanske en 11:e men absolut inte en 12:e.
Starta en klocka och varje minut kör du 10 repetitioner tills du kommit upp till 5 min. Det som blir över till minuten blir alltså din vila, allt från 25-15 sek. Tufft tufft tufft!

Efter 5 min så vilar du 2 min innan det är dags för drop-set.

Drop-set:

Då börjar du ett hack över den vikten du körde dina 10:or och kör så många du orkar på denna vikten och när benen verkligen inte kan få upp vikten så droppar du ett steg och kör så många repetitioner du kan där och när benen är tokslut och inte orkar mer så droppar du en sista gång och gör så många repetitioner du orkar där. Alltså 3 droppar sen är du klar.

JÖSSES säger jag bara. TOK-jobbigt  för benen! När jag vandrade hemåt så kändes benen sådär lustiga men härligt trötta. Tack Lofsan för ett grymt bra och inspirerande pass att köra. Detta kommer jag köra flera gånger!

Prova du också och våga köra sådär riktigt riktigt tungt! Mot starkare triathletben! :)






8 kommentarer:

  1. Bra tips på upplägg av styrke pass, blir lätt att jag kör samma hela tiden..
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oooo jag riktigt känner hur benen skakar. Inget för mig just nu men sen!!

    SvaraRadera
  3. Det osar mega-jätte-träningsvärk...?! ;-)
    Kram M

    SvaraRadera
  4. Zebrorna lär behöva starka ben för att springa ifrån lejonen, bra att du tränar både fram och bak, lär behövas ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är tillbaka Fredric! Saknat dina kommentarer :)

      Radera
  5. Gjorde du så på varje benövning du gjorde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp på varje benövning! Grym träningsvärk :)

      Radera
  6. Bra tips! Jag behöver lite inspo till benträningen så det här kom lägligt :-)

    SvaraRadera