fredag 11 juli 2014

20 mil cykling

Jag kunde flexa ut lite tidigare från jobbet igår och såg min chans till långcykling. Mina tankar fort iväg på en riktig långtur och jag drömde om 20 mil, men jag fick helt enkelt se vad benen och kroppen kände för i den heta klibbiga värmen.

Fyllde mina vattenflaskor och bestämde att rutten skulle börja mot Falkenberg och vidare mot Öströö fårfarm där mitt första stopp skulle bli. När jag trampade iväg kände jag motvinden mot kroppen och benen fick slita rejält och det kändes som att jag skulle få ge upp mycket tidigare än tänkt. Men jag nötte på och blev bestämd, jag fixar det här.

Hade ett lugnt och fint distanstempo men benen blev sega av motvinden. Det jag drömde om på sadeln var min favoritmacka med salami och brieost som jag tänkte köpa på Öströö. Längtan efter den fick mig att trampa framåt. Jag drack vatten i stort sätt nästan hela tiden första sträckan, det var så himla varmt och jag kände mig konstant törstig.

3 h i motvinden sen vad jag framme vid Öströö fårfarm som är ett mysig café vid Åkulla skogen. Jag fick min macka som jag svepte i ett nafs. Fyllde på mina vattenflaskor som var helt tomma sen cyklade jag vidare. Motvinden/sidvinden jagade mig och tempot hölls nere. Hade fått ny energi och jag trampade på och njöt av att befinna mig där. Inga krav bara jag och min cervélo, det var verkligen vi idag!

När jag hade cyklat 10 mil stannade jag igen vid en mack och fyllde på mina vattenflaskor igen och köpte även en coca cola, det är inte ofta jag dricker läsk, blir en gång per år och det är på Ironman ;) Då dricker jag cola på löpningen. Kände ett litet sug efter denna energi. ÅH som benen fick fnatt, sockret gick rakt ut i kroppen och gav mig massor med energi. Härlig känsla! Tiden gick fort och jag trampade på och tänkte positiva tankar som gav mig energi.

Jag hade även med mig snickers, get raw bar och en raw bite som jag snaskade på längs vägen. När jag kom upp i 18 mil kände jag bara hurra, vilken lycka och de sista 2 milen kände jag mig starkare än någonsin. En oerhört fantastisk känsla att vara stark i slutet och kunna dra på för nu hade jag medvind nästan för första gången.

Jag susade i kvällssolen, blickade ut över de öppna fälten och kände att jag hade inte velat vara någon annanstans. 20 mil i cykelsadeln och jag var alldeles hög efteråt. En enorm känsla, jag har aldrig cyklat så långt på dig min cervélo, vi gjorde ett toppen jobb ihop! Idag syns det vad jag gjorde igår, triathlet-bränna, hade smort in mig och är mer brun än bränd! :)

Lycklig. Glad. Euforisk. Cykelbubbla. Starka ben. Otroligt nöjd med mina 20 mil i sadeln! :)
Wooohoooo! :) Älskar cykeläventyr!