tisdag 2 oktober 2012

Styrketräning för benen!


Om det är något jag vill förbättra så är det min styrketräning för benen 
Just nu är den nästintill obefintlig och det är inge bra
jag älskar att träna mage och rygg men glömmer lätt bort styrkan för benen

Jag vill ha en stark kropp och vet att benen måste tränas 
Jag lurar lite grann på att införa crossfit inspirerade pass igen. Effektivt och bra.


Har ni på några bra benövningar eller tips på crossfit upplägg?


Oktober utmaning! BEN! Let´s go go go!!




16 kommentarer:

  1. Ja det är lätt att glömma benen när man använder dem så mycket annars. Squatsen som du ju redan har med där på bilden är kanon tycker jag, likaså alla typer av utfallssteg.

    SvaraRadera
  2. AMRAP 10 min

    6 burpees
    6/6 hoppande Utfallssteg (alternera vartannat)
    6 st jämnfota längdhopp (maxlängd)
    200 m löpning

    Trycker verkligen musten ur benen.

    Med vänlig hälsning,
    Johan
    www.crosstranad.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt! Tack för tipset!! Detta pass ska jag verkligen prova! :)

      Radera
  3. Samma problem här, fast jag gillar att köra framför allt axlar och rygg. Konstigt att man inte tycker om styrketräning, PUNKT slut?? ;-D

    SvaraRadera
  4. De låter inte roligt att höra att de är så långa dagar :/ Hoppas du kan få bättre tider snart :D Jag förstår dig, innan jobbade jag ifrån 8,15-19,15 tre dagar i veckan plus helgen när man jobbade de, de va riktigt jobbigt :/
    Jag jobbar i en liten mindre ICAbutik. Jobbar varannan helg och lite ledigt i veckan. Ingen höjdare när man har barn och familj, men de går :D
    Jag gillar ben, har inte gjort de innan. Djupa knäböj är ju helt fantastiska, kanske inte när man inte kan gå dagen efter. hahaha! ha en fin kväll!kram

    SvaraRadera
  5. Jag hänger med på den utmaningen!! Måste satsa mer på benen, gillar själv också core övningar men tränar allt för lätta pass för benen.
    Jag gillar att göra utfall med ena benet uppe på bänk(alt.pilates boll för lite mer utmaning) och tyngder i vardera hand. Ibland brukar jag också göra samma övning men tillägga ett hopp (skippar då tyngder). Tycker det är en bra övning :-) Snygga bilder, tuffis!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, då kör vi! :) Tack för tipset! Bra det där med utfall med benet uppe på bänk eller boll, det ska jag spara i min övningsbank! :) Gillar funktionella övningar där man jobbar med kroppen och inte i maskin! :)

      Radera
  6. Jag brukar tänka på det som jag såg OS-roddaren Lassi Karonen göra, vanliga gående utfall med stång utan vikter :) och balans där han stod med båda fötterna på en liten boll! ben är viktigt, för att hålla sig skadefri, helt klart.

    SvaraRadera
  7. Jee, you can do it Lina!! :) Ursnygga träningskläder på en ursnygg tjej där!

    SvaraRadera
  8. Jag gjorde lite benövningar ikväll inbakat i en kvällspromenad: 100 utfall bakåt, 100 enbensknäböj med bakre foten på stol, 100 gående utfall och 100 hoppande utfall. Känns gött nu :)

    SvaraRadera
  9. Benutmaning? Ja tack! :)

    SvaraRadera
  10. Jag är med på Benutmaningen! Själv älskar jag utfall i alla dess formen, härligt för ben och rumpa :)

    SvaraRadera
  11. Underbara jobbiga övning! :-)

    SvaraRadera
  12. Vet du, vi skulle ha bra träningsutbyte av varandra för jag älskar att träna ben och det är min styrka .. medan jag är sådär halvpepp på mage och rygg (då det egentligen är det jag borde satsa mer på)! :) Utfall i smithmaskin, utfallsgång, knäböj, knälyft på bräda med skivstång, skate-hopp, grodhopp, jägarvila, burpees .. aah skäckblandad förtjusning! :)

    SvaraRadera
  13. Åh, jag måste också bättra på benstyrkan. Starka ben kan springa snabbt:)
    Bra jobbat!

    SvaraRadera