söndag 27 oktober 2013

29 km löpning i höstvindar


Det blev inte riktigt 30 km idag men nästan, klockan stannade på 29 km och jag orkade verkligen inte springa en meter till, idag var den sista milen tuff!

Första milen gick bra. Jag kände mig stark och lätt. Drack en klunk vatten en gång i kvarten. Stannade efter 11 km och tog lite energi på vägen. Provade vitargo endurance bar som jag körde med i Kalmar, ska vara bra för långdistans. Tog en tugga och hade med mig lite annat godis också. Men jag tycker det är svårt att äta just under löpningen.

Andra milen gick också fint, kände mig fortfarande pigg och njöt av att springa.. fyllde på med vatten! Det som var jobbigt under turen var motvinden, det vankas storm här i väst så det börjar väl blåsa upp lite smått.

Tredje milen. När jag passerade 20 km var det som att något hände. Benen började sega ihop. Jag tog mitt sista godis i hopp om att det skulle hjälpa lite. Men det var tufft nu! Sista milen var jobbig. Jag började må illa och magen sa ifrån och krampade, fasen också tänkte jag. Det blev bara dåliga tankar sista biten. Hur ska jag orka springa i 6 h, vad har jag gett mig inpå.

Ska försöka sudda bort alla dåliga tankar och fokusera framåt och på de pass som har gått bra och på min järnvilja som finns där, min löparlycka, för jag älskar att springa!

Efter en stunds vila nu i eftermiddag känns magen okey igen och jag är väldigt nöjd med mina 29 km idag! Pannbenet fick vässas, benen jobbade på bra trots segheten, jag fick njuta av frisk härlig luft, sol och lite regn.

Laddar bara med positiva tankar nu!!




16 kommentarer:

  1. Herrejösses vad duktig du är, önskar jag kund ligga i så. Men vem vet den som tränar och ligger i blir bättre och jag skall också ta den distansen. :-)

    Ha en fortsatt fin söndag.

    //Mattias

    SvaraRadera
  2. Med lite tävlingskänslor i kroppen är jag helt säker på att du kommer fixa det :D Du är grym!!

    SvaraRadera
  3. Fasen va grymt bra av dig!!! Tävlingsdjävuls hornen kom fram!!! :-)

    SvaraRadera
  4. Wow vilken dag! Det ska bli spännande att få följa din nya utmaning!

    SvaraRadera
  5. Så bra gjort! Och efter ett sämre pass brukar det ofta gå kanonbra nästa och det tror jag det gör för dej i 6timmars också :)

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt bra jobbat trots sega ben.

    SvaraRadera
  7. Jäklar vad grym du är!
    Kommer gå galant i Skövde

    SvaraRadera
  8. Härligt att du kämpade på! Vi sprang exakt lika långt idag. Vårat pass blev upp och ner...massa backar...men slapp regn och rusk :D

    SvaraRadera
  9. Vilken kämpe du är! Du kommer klara det galant!
    Vad springer du i för skor?

    SvaraRadera
  10. Grymt gjort att springa den där sista milen trots magen som krånglade och benen som var tunga. Starkt gjort!

    SvaraRadera
  11. Du är grym Lina! Ska bli jättespännande att höra om ditt ultralopp som du kommer att klara galant. Gel? Jag tror på minst 1 gel i timmen.

    SvaraRadera
  12. Härligt jobbat! Jag tycker du är så fantastisk, din positivitet tar dig långt!
    =)

    SvaraRadera
  13. wow vilket pass! nu närmar det sig med ultran va? den dagen jag smyger igång m löpning blir det nog kortkorta pass... en tiondel av dina ;)

    SvaraRadera
  14. Härligt jobbat och bra kämpat! Tänkte jag skulle fråga dig som är rutinerad långdistansare =) Hur funkar det för dig att springa på tom mage? Hur långt klarar man att springa utan att ha ätit innan? Jag tänkte försöka ge mig ut på en ordentlig runda och behöver lite tips på vad jag behöver tänka på. Vatten är ju givet att ha med mig under passet men vad mer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andrea! Om jag springer på morgonen så har jag som längst sprungit 2 mil på nästan fastande mage, har tagit något litet innan jag gett mig iväg och sett till att jag fyllt på lite extra kvällen innan, det har fungerat på mig, men helst ser jag till att få i mig en rejäl frukost innan jag ger mig av för långlöp. Under vägen har jag med mig vatten och energi i form av nötter, kanske en bar, godis och försöker fylla på längs vägen. Svårt med energi, man får prova sig fram och hitta vad som passar en själv! Lycka till! :)

      Radera
  15. Tack för alla finfina tips! Ja det gäller att hitta vad som funkar för en själv. Men jag slänger nog ner ett gäng nötter och någon bar och så vatten såklart. Så får jag hoppas att kroppen är med mig =) Tack för all inspiration du ger!

    SvaraRadera