söndag 20 oktober 2013

Löpning och Cirkelträning


Förkylningarnas tid. Många nyser, hostar omkring mig. Jag boostar med vitaminer! Igår blev det en smoothie gjord på blåbär, banan och mjölk, enkelt och gott! Det blev även blåbär till glassen på kvällen, så gott!



Söndag

Tog sovmorgon till 8. Åt en lång och härlig god frukost. Bästa målet på dagen! Söndagar brukar betyda långlöpning men den avverkade jag i måndags så idag blev det en lite kortare springtur plus cirkelträning i gymmet.

En mil löpning i ett regnigt Varberg. Det är något speciellt att springa i regn och kraftiga vindar som möter kroppen, jag känner mig extra stark i busvädret! Frisk luft som åker ner i lungorna och syresätter musklerna. Underbar känsla med lätta ben idag. I love to run!

Efter löpningen körde jag igenom ett cirkelprogram i gymmet. 4 stationer, där jag körde 2 varv på varje station. 2 x 15 reps. Utmanande att köra övningar på balansplatta. Gillade soldaten då jag klev upp på en bräda samtidigt som jag gör ett knälyft och sträcker en viktplatta upp mot taket. Ökade pulsen rejält och tog på benen.

Den jobbigaste övningen :  Hamstrings drag med boll - ett ben i taget

bild lånad från styrkeprogrammet.se

Mycket flås och skrikande muskler. Styrketräningen är här för att stanna. Nu har jag alltid med ett papper så jag vet exakt vad jag ska köra för upplägg, så det blir ett pass med kvalité och en tanke bakom passet.



Härligt träningsendorfinHÖG! :) Trevlig söndag!

Imorgon börjar en tuff vecka som kommer avslutas med 3 mil löpning! 20 dagar kvar till Borås Ultra!

10 kommentarer:

  1. Jag uppskattar verkligen att dina styrkeprogram kommer upp här och på instagram, alltid bra med inspiration till nya övningar och upplägg! :)

    SvaraRadera
  2. Härlig söndag ser jag! Visst är styrketräning kul! Trodde jag inte om man frågade mig för ett par år sen. Gillar inte maskiner något särskilt utan lösa vikter eller andra tillbehör. Och när man gör cirklar och utmanar sig själv blir det roligare! Sparar din cirkel till en dag!!
    =)

    SvaraRadera
  3. Ja, blåbär är gott (och bra för immunförsvaret)! :-)

    När du gör hamstringsövningen på bollen. Vilken vinkel (ungefär) börjar du med...? Jag försöker tänka mig in i det, men är rädd att bollen far i väg om jag har den fel..... :-)

    Kram M

    SvaraRadera
  4. En smoothie är du alltid värd! (:

    SvaraRadera
  5. "Lånar" gärna detta pass. :)

    SvaraRadera
  6. Hamstringscurlen är tuff. Den gjorde jag mycket när jag rehabade mitt löparknä. Men däremot så går det väldigt fort att bli stark tycker jag, så det är gött iaf!

    SvaraRadera
  7. Grymt pass!
    Jag måste komma igång med styrkan lite mer jag också nu, smygstartade lite igår så är på gång iaf..:)

    SvaraRadera
  8. Häftigt pass! :-) Ja, nu gäller det att boosta, många kranka överallt.

    SvaraRadera