tisdag 1 oktober 2013

Våga gå ut ur bekvämlighetszonen


Jonna ställde en bra fråga under mitt förra inlägg

"du är så himla kreativ i din träning känns det som! häftigt att se. har det förändrats efter pt-utb mm. och du lärt dig allt mer?''

Jag måste svara ja på det :) 

I och med min PT-utbildning och mina satsningar mot Ironman har jag lärt mig väldigt mycket på vägen. Nu vet jag bättre vad som är bra för mig att köra, om jag ska köra fokus triathlon - vart vill jag vara stark hur ska jag lägga upp träningen, känns som att jag blivit bättre på det i och med mera kunskaper.

Förut kanske jag inte hade någon direkt tanke med mina pass, körde på som jag tyckte, tänkte egentligen inte mera på det. Nu när jag har mera kunskap så försöker jag göra så att varje pass har en mening och en tanke - att jag vågar ha det jobbigt och utmana mig mera. Förut hade jag väldigt lätt att fastna i mellanmjölkslandet - tog inte ut mig ordentligt på de pass som egentligen skulle vara sådär galet jobbiga. 
Nu idag är jag mycket bättre på att pressa mig och ha det sådär jäkla jobbigt. Det är ju gräsligt under tiden men ändå en kick på något sätt. En kick och ett adrenalin att jag kan och det är just då man utvecklas, när man vågar.

Idag när jag sprang var det allt annat än skönt. En grym träningsvärk i baksida lår gjorde att nästan varje steg kändes lite extra men vilja till att köra tempo och viljan att köra det i kuperad terräng var starkare! Jag bet ihop och gasade på. En fantastisk miljö och en magisk kvällssol gjorde att jag klarade det. Underbart!

En runda på 15 km kuperad terräng på 1 h och 13 min. Löplycka efteråt! Jag känner så starkt för löpningen just nu. Bestämt mig för att jag vill gå en löputbildning, nu är bara frågan vilken och när! Någon som har tips? Mottages gärna! :)




12 kommentarer:

  1. Instämmer! Inspireras av att du verkar träna målfokuserat och strukturerat.

    SvaraRadera
  2. Jag kan rekommendera running Sweden och pt-skolans löpcoachutbildning. Iofs har jag inget att jämföra med, men jag tyckte iaf att den var bra!

    SvaraRadera
  3. Läste på nån blogg att The Academy hade Löpcoach utbildningar. Kanske kan vara nåt...
    Tack för en bra och inspirerande blogg!!

    SvaraRadera
  4. Vad kul med all utbildning och kunskap. Önskar jag själv hade tid att gå sådana kurser på fritiden..

    SvaraRadera
  5. Underbart, det där med att pressa sig själv gör att man utvecklas på fler sätt.
    Jag längtar som tusan efter min valbara kurs i första terminen i år 3, då ska jag välja PTutbildningen. Den har inte funnits innan så de som går året innan oss har gått ut då, men ska få gå med oss som ska välja detta. Jag har så många högskolepoäng sedan tidigare och skulle kunna ta 30 poäng av dessa egentligen och jobba den terminen. Jag hade ändå tänkt gå en PTutbildning om jag inte kom in på skolan så då kan jag passa på att få den i utbildningen ist :D Vad skrev du om i din C-uppsats förresten? kram

    SvaraRadera
  6. Jag gick ju nyligen Team Snabbares utbildning med Fredrik Zillén och den tyckte jag var grymt bra. Fredrik är en otroligt duktig instruktör med en mycket pedagogisk förmåga.

    Jag vet inte om du har laddat ner Coache's Eye, men det är en mycket bra app när du ska analysera ditt steg. Den kostar 38kr, men det är den väl värd.

    SvaraRadera
  7. Grymt bra! Tycker träningen känns roligare om man har en tanke och mål med den :)

    SvaraRadera
  8. vad härligt att jag fick ett sådant utförligt svar på min fråga! Imponeras av den kunskapsnivå du fått och som du nu lever efter. Många, inkl. jag., tränar ju säkert ganska "okunnigt" och jag känner för egen del att jag skulle kunna utvecklas mer än vad jag gör, om jag hade mer kunskaper och tränade bättre, gjorde mer utav de träningstimmar man lägger ner...samtidigt så kan jag även njuta av mellanmjölksträning och av att träna utan mål och mening, men vi har lite olika ambitionsnivå också :) härligt pass du gjorde!

    SvaraRadera
  9. Är också sugen på en löp coach utbildning. Får hålla koll på vad du får för tips.

    SvaraRadera
  10. Väldigt intressant att läsa! Jag som tränar löpning väldigt icke-strukturerat inser ju att det vore klokt att planera mer... kanske sen :)

    SvaraRadera
  11. Ja visst är det härligt när man lyckas pressa sig lite extra, speciellt efteråt ;-) men samtidigt är ju även de lugnare passen nog så viktiga.

    Har tyvärr inget bra tips på löputbildning men är själv sugen på ett gå en :-)

    SvaraRadera
  12. Grymma Lina! Va du och jag har samma tankesätt om mycket inom träning :) även fast du är något (MYCKET) grymmare i dina galna projekt och tävlingar :)
    Jag gick ju löpcoachutbildningen för PT Shool/ Running Sweden, väldigt bra! Kan verkligen rekommendera den!
    Kram!

    SvaraRadera