torsdag 17 oktober 2013

Långa löpintervaller 2 km


Löpintervall-Torsdag!

Blev inspirerad av fina Sofie i början av veckan. Hon skrev om sin biggest week och jag fastnade för ett intervallpass som hon beskrev där och tänkte att jag skulle köra det i veckan.

Upplägg enligt följande:

15 min uppvärm 
4x2 km intervall, jag körde 90 sek vila mellan varje intervall 
15 min nedvarv 


Idag var det dags att genomföra detta intervallpass. De första stegen kändes lite sega i uppvärmningen men allt eftersom jag blev varm kändes det bättre. 15 min uppvärmning och sedan var det bara och köra. Klara, färdiga GÅ! 2 km intervall. Jösses, det är långt! Var lite segstartad men när jag väl fick upp farten kändes det riktigt bra. Men jag har svårt att hålla ett jämt tempo. Jag kollade på klockan med jämna mellanrum, jag låg någonstans mellan 4.15-4.35. Första intervallen kändes helt ok! Skönt att trycka och låta benen pinna på. 90 sek vila sedan var det dags igen!

Kom igen kom igen kom igen kom igen, du är stark! Du klarar det här, inte långt kvar, 1 km kvar kämpa Lina, jobba det sista! Tankar som kan snurra i mitt huvud medan jag springer!

Det var riktigt jobbigt men kul. Gillar det här med löpningen att det går att variera sig så mycket. Långa intervaller, korta, backar, bana... Jag säger som Sofie, nu känns 1 km intervallerna inte så hemska längre.


4st 2km intervaller = grymt pass! Mycket nöjd och skön känsla efteråt!




11 kommentarer:

  1. Galet! Men bra jobbat! :)

    SvaraRadera
  2. Grymt pass på flera sätt! Grymt jobbigt måste det ha varit! Något att köra när min kropp är åter å banan igen. :)

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med dig Lina, när man har sprungit 2 km intervaller känns 1 km intervallerna inte lika långa och hemska längre:) Jag körde ett liknande pass med 2 km intervaller med start var 10:e minut så desto fortare man springer desto längre vila och tvärtom. Med barnvagn dessutom blev det ett riktigt utmanande men roligt pass:) Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Rackans bra pass!! Du är galet snabb, men det var ju inget nytt ;) haha

    SvaraRadera
  5. Jag gillar 2km intervaller! Ser fram emot att få köra det i vinter!

    SvaraRadera
  6. bra pass... fick det tipset av en kille förut som träning inför pers på 10 km - 2 km långa tröskelintervaller. men jag vet inte vad min tröskelfart är...

    SvaraRadera
  7. Så underbart, jag älskar de långa intervallerna. Jag kommer köra mycket intervaller nu framöver och då är det de just de långa som gäller ;) Bra jobbat <3 kramar

    SvaraRadera
  8. Perfekt upplägg för att känna att 1 km är helt ok ;0)

    SvaraRadera
  9. Snyggt jobbat! Kan tänka mig att det tar bort udden lite av tusingarna. Fast de är fortfarande hemska på ett annat sätt eftersom de går att maxa något så kopiöst.

    SvaraRadera
  10. Jösses, bara 90 sek vila också! Blir ju nästan som snabbdistans. :-))
    Bra gjort!

    SvaraRadera
  11. Tack snälla för dina ord <3 Ha en fin helg!kram kram

    SvaraRadera